ULTIMELE ARTICOLE


100 DE CĂI SPRE FERICIRE (partea I)


după TIMOTHY  J. SHARP   


>>> În cele de mai jos, am explicat 10 căi care au în vedere obiceiuri menite să aducă fericirea! 


1. REDEFINEŞTE FERICIREA

- Fericirea este o experienţă complet subiectivă, aceasta presupune lucruri diferite pentru că oamenii sunt diferiţi.

- Pentru unii (îndeosebi pentru extravertiţi), experienţa fericirii este una în care predomină sentimentele ce implică o „excitaţie crescută”, cum ar fi bucuria; pentru alţii (majoritatea introvertiţilor) implică o „excitaţie mai scăzută”: stări de calm, pace şi linişte.

- Cu cât este mai limitată definiţia fericirii, cu atât mai dificil îţi va fi să o atingi!

- Fericirea acoperă o gamă largă de emoţii pozitive, însă este importantă şi acceptarea emoţiilor negative: furia, depresia, anxietatea etc.

Întocmeşte o listă cu emoţiile pozitive care te împlinesc şi surprinde fericirea într-o lumină nouă!


2. NU ÎŢI LIMITA POTENŢIALUL

- Potenţialul pe care fiecare dintre noi îl posedăm este restricţionat adesea de propriile limite autoimpuse. Recunoaşterea lor este primul pas spre eliminarea acestora.

Acţionează în afara zonei tale de confort!


3. FOLOSEŞTE-L MAI PUŢIN PE „TREBUIE”

- „Trebuie” / „Nu trebuie” sunt imperativele pe care le purtăm din copilărie, iar deseori acestea nu sunt propriile noastre reguli, ele aparţin altcuiva: părinţilor, fraţilor, prietenilor, educatorilor. profesorilor etc.

- Crează noi tipare ce se potrivesc mai bine în viaţa ta şi scopurilor tale prezente.

- Fă o listă cu toţi „trebuie” din viaţa ta. Aminteşte-ţi când ai început să priveşti acea activitate ca pe ceva ce „trebuie” făcut şi cine a încurajat / impus acest lucru. 

- Trage o linie peste orice „trebuie” care nu mai are sens pentru tine şi identifică-i pe toţi  „trebuie” expiraţi. Nu mai au ce căuta în viaţa ta: aminteşte-ţi că vrei să fi fericit/ă!


4. OFERĂ-ŢI CÂTE O „happy hour”

- Alcătuieşte-ţi o listă de activităţi ce induc fericirea şi începe să le planifici tot mai des în programul tău

Fă-ţi o obişnuinţă din a-ţi acorda un timp recreativ în care să te relaxezi şi să–l petreci cu tine. 


5. FĂ MICI SCHIMBĂRI ÎN VIAŢA TA

- Formula schimbărilor masive este coordonată de schimbările mici dar frecvente pe care le faci în viaţa ta:

(Schimbări mici) x (făcute frecvent) = SCHIMBARE MARE

- Uneori poate fi descurajant să îţi propui mai multe schimbări majore în acelaşi timp. 

- Începe cu câte un lucru din viaţa ta pe care doreşti să-l schimbi şi împarte-l în câteva secţiuni mai restrânse care se pot încadra în programul tău deja existent.

- Doar pentru că nu poţi vedea încă rezultatele nu înseamnă că schimbarea nu are loc.


6. SCAPĂ DE PROASTELE OBICEIURI

- Care sunt obiceiurile tale proaste?

Vei reuşi mult mai probabil să înlocuieşti obiceiurile proaste / de nedorit / nesănătoase dacă le înlocuieşti cu obiceiuri bune! 

Spre exemplu, oamenii care sunt supraponderali au adesea mai mult succes în a pierde din greutate dacă înlocuiesc alimentele nedorite cu alimentele sănătoase, mai degrabă decât dacă pur şi simplu se abţin de la mâncat.


7. REÎMPROSPĂTEAZĂ-ŢI CÂT MAI DES VIAŢA

- Ce căi ai putea găsi pentru a-ţi reîmprospăta viaţa?

- Nu aştepta Paştele pentru a face curat în casă sau un eveniment important pentru a face o schimbare la tine: ordonează-ţi casa şi viaţa ori de câte ori este nevoie. 

- Scapă de gunoaiele fizice şi psihologice la intervale regulate şi bucură-te de consecinţele pozitive.


8. FĂ-O AZI

- Evitarea înseamnă să nu te confrunţi cu ceva ce te deranjează sau să negi realitatea unei situaţii.

- Deseori, ceea ce ne reţine de la rezolvarea unei probleme este frica de necunoscut.

- Odată de te-ai implicat şi faci ceea ce este important pentru tine să faci, vei trăi cu satisfacţia lucrului îndeplinit.

Identifică sarcinile pe care le-ai amânat şi începe a înţelege de ce ai amânat lucrurile din viaţa ta.


9. PRIVEŞTE-ŢI OBIECTIV COPILĂRIA

- Cum trăim fericirea depinde în esenţă de gândurile noastre, care au evoluat din convingeri profunde, de bază, dezvoltate în copilărie, iar formatorii acestor convingeri sunt figurile de autoritate din acea vreme (îndeosebi părinţii, educatorii etc.). În acest mod, temerile părinţilor noştrii devin fricile noastre; modul de a vedea lumea devine şi optica noastră.

- Mulţi dintre noi cred anumite lucruri sau se poartă într-un anumit fel pur şi simplu pentru că asta făceau sau le-au spus să facă părinţii lor, rudele sau profesorii.

Ai putea să te întrebi:
• Ce mi-au spus părinţii mei despre lume?
• Ce au crezut părinţii mei despre alţi oameni?
• Cum m-au descris şi văzut părinţii mei?
• Doar pentru că părinţii meu au crezut un lucru înseamnă că ar trebui să cred şi eu la fel?

- Poate că a fost necesar la acea vreme pentru tine tipul respectiv de comportament dar este la fel de util pentru tine acum?

- Urmăreşte gândurile care funcţionează pentru tine acum, având în vedre situaţia ta din acest moment.


10. IARTĂ-I PE CEILALŢI

- Capacitatea de a-i ierta pe ceilalţi este o parte importantă a fericirii. Dacă refuzi să ierţi, perpetuezi condiţia ta de victimă pentru că în fiecare minut în care eşti trist sau supărat pierzi un minut în care ai putea fi fericit!

- Fă un efort real de a înţelege poziţia celeilalte persoane şi ce anume a determinat-o să facă acel lucru ce te-a rănit. Ori de câte ori este posibil, pune-te şi în pielea celuilalt, chiar dacă doar pentru un scurt moment.

- Priveşte ce s-a întâmplat ca pe o lecţie şi găseşte aici sensul salvator. 

- Ce învăţătură pot să trag din ceea ce mi s-a întâmplat şi cum îmi pot îmbogăţi viaţa pornind de la acea experienţă?


Toate secţiunile din 100 DE CĂI SPRE FERICIRE:

 



Andreea
Andreea
Abandon
Abandon
Abuz fizic
Abuz fizic
Abuz fizic și emoțional
Abuz fizic și emoțional
Adolescența
Adolescența
Agresivitate
Agresivitate
Agresivitate în cuplu
Agresivitate în cuplu
Abuz emoţional
Abuz emoţional
Agresivitate verbală
Agresivitate verbală
Anxietate socială
Anxietate socială
Atacuri de panică
Atacuri de panică
Blocat în relații disfucţionale
Blocat în relații disfucţionale
Cine sunt eu ???
Cine sunt eu ???
Comportament autodistructiv
Comportament autodistructiv
Conduite agresive
Conduite agresive
Decepție
Decepție
Dependență de droguri
Dependență de droguri
Dependență de medicamente
Dependență de medicamente
Dependență de tutun
Dependență de tutun
Depresie
Depresie
Depresie post partum
Depresie post partum
Despărțire
Despărțire
Dezvoltarea creativității
Dezvoltarea creativității
Dezvoltare personală
Dezvoltare personală
Dificultăți comportamentale
Dificultăți comportamentale
Divorț
Divorț
Fobii
Fobii
Heteroagresivitate
Heteroagresivitate
Îmbunătățirea relației de cuplu
Îmbunătățirea relației de cuplu
Infidelitate
Infidelitate
Managementul timpului
Managementul timpului
Neglijență
Neglijență
Neîncredere în sine și în ceilalți
Neîncredere în sine și în ceilalți
Optimizarea performanței
Optimizarea performanței
Optimizare personală
Optimizare personală
Probleme de relație
Probleme de relație
Relații interzise
Relații interzise
Sarcină și maternitate
Sarcină și maternitate
Senectute
Senectute
Stres posttraumatic
Stres posttraumatic
Teamă ... ezitare
Teamă ... ezitare
Tentative de suicid
Tentative de suicid
Te rog tati nu pleca !
Te rog tati nu pleca !
Timiditate
Timiditate
Traume infantile
Traume infantile
Tulburări alimentare
Tulburări alimentare
Tulburări de adaptare
Tulburări de adaptare
Tulburări de comportament
Tulburări de comportament
Tulburări de comunicare
Tulburări de comunicare
Tulburări de memorie
Tulburări de memorie
Tulburări de somn
Tulburări de somn
Tulburări obsesiv-compulsive
Tulburări obsesiv-compulsive
Tulburări psihosomatice
Tulburări psihosomatice
Tulburări sexuale
Tulburări sexuale
Doliu
Doliu
Violență domestică
Violență domestică

Înscriere newsletter