Ţara noastră a adoptat o serie de acte normative cu privire la traficul de persoane în conformitate cu prevederile şi convenţiile internaţionale. Principalul act normativ în domeniul traficului de fiinţe umane îl reprezintă Legea nr. 678/2001 privind prevenirea şi combarea traficului de persoane, cu modificările şi completările ulterioare , în care se reglementează şi protecţia şi asistenţa acordată victimelor traficului. Prin introducerea articolului 272 din Legea nr. 678/2001 se are în vedere îmbunătățirea accesului victimelor traficului de persoane la serviciile de asistență și protecție prin cooperarea instituțiilor și organizațiilor nonguvernamentale cu atribuții în domeniu pentru aplicarea „Mecanismului național de identificare și referire a victimelor traficului de persoane”. Acest Mecanism are ca „obiect stabilirea modalităților de identificare a victimelor traficului de persoane și a procedurii de încredințare a acestora către furnizorii de servicii de protecţie şi asistenţă” . Prezenta lege conţine şi dispoziţii cu privire la măsurile ce vor fi luate pentru identificarea victimelor traficului de persoane, şi anume, asigurarea de personal specializat, la toate punctele de trecere a frontierei României, instruit pentru identificarea şi preluarea victimelor în vederea îndrumării acestora către instituţile specializate şi organizarea de controale în instituţii publice sau particulare, precum şi în incinta agenţilor economici, în condiţiile legii .
Victimă a traficului de persoane este orice persoană care a fost supusă infracţiunilor privind traficul de persoane prevăzute de Legea nr. 678/2001, cu modificările şi completările ulterioare. Primul pas în identificarea victimei traficului de fiinţe umane porneşte de la definiţia traficului de persoane reglementată de Legea nr. 678/2001 în art. 12 şi art. 13. Conform art. 12 alin. 1 din Legea nr. 678/2001, „Constituie infracţiunea de trafic de persoane recrutarea, transportarea, transferarea, cazarea ori primirea unei persoane, prin ameninţare, violenţă sau prin alte forme de constrângere, prin răpire, fraudă ori înşelăciune, abuz de autoritate sau profitând de imposibilitatea acelei persoane de a se apăra sau de a-şi exprima voinţa ori prin oferirea, darea, acceptarea sau primirea de bani ori de alte foloase pentru obţinerea consimţământului persoanei care are autoritate asupra altei persoane, în scopul exploatării acestei persoane” . De asemenea, „recrutarea, transportarea, transferarea, găzduirea sau primirea unui minor, în scopul exploatării acestuia constituie infracţiunea de trafic de minori” . De precizat este şi faptul că nu trebuie parcurse sau întrunite toate etapele mai sus-menţionatele pentru existenţa infracţiunii de trafic de persoane iar „consminţământul persoanei victimă a traficului nu constituie cauză justificativă” .
Una dintre cele mai importante măsuri legislative din domeniul traficului de fiinţe umane o reprezintă Hotărârea Guvernului nr. 1654/2006 pentru aprobarea Strategiei naţionale împotriva traficului de persoane pentru perioada 2006-2010 . Viziunea Strategiei naţionale are în vedere implementarea unor obiective strategice prin intermediul cărora să asigure identificarea victimelor traficului de persoane, protecţia, asistenţa şi reintegrarea acestora, monitorizarea şi evaluarea fenomenului traficului de fiinţe umane, coordonarea, cooperarea internaţională precum şi prevenirea şi combaterea traficului de persoane.
În vederea implementării Stategiei naţionale a fost aprobat Planul naţional de acţiune 2006-2007 şi Planul naţional de acţiune 2008-2010 pentru implementarea Strategiei naţionale împotriva traficului de persoane pentru perioada 2006-2010. Elaborarea acestora s-a făcut în conformitate cu recomandările Planului UE privind cele mai bune practici, standarde şi proceduri pentru combaterea şi prevenirea traficului de fiinţe umane. Aceste Planuri naţionale cuprind obiective specifice şi activităţi cu privire la identificarea victimelor prin crearea unui sistem integrat de identificare şi referire a victimelor traficului de persoane, îmbunătăţirea capacităţii de identificare timpurie a acestora, instruirea cu privire la identificarea, protecţia şi asistenţa victimelor traficate, etc.
Standardul nr. 2 privind cooperarea intersectorială are în vedere reţeaua naţională de servicii de protecţie şi asistenţă a victimelor traficului de persoane. Astfel, pentru asigurarea asistenţei şi protecţiei adecvate a victimelor precum şi pentru reducerea traficului de fiinţe umane se impune o cooperare intersectorială între organizaţiile nonguvernamentale şi instituţiile administraţiei publice centrale sau locale implicate în lupta împotriva traficului de persoane. Identificarea corectă şi promptă poate fi îmbunătăţită prin intermediul schimbului de informaţii între instituţiile şi organizaţiile implicate în identificarea, referirea, protecţia şi asistenţa victimelor.
Având în vedere nevoia asigurării protecţiei şi asistenţei victimelor supuse traficului, a fost adoptat Mecanismul naţional prin intermediul căruia se urmăreşte îmbunătăţirea capacităţii de identificare a victimelor traficului de persoane şi a asigurării suportului necesar acestora. Acesta constă dintr-un ansamblu de măsuri şi acţiuni destinate identificării şi referirii victimelor traficului de persoane în vederea asigurării accesului la servicii de asistenţă şi protecţie.
Mecanismul promovează o serie de principii speciale menite să respecte drepturile victimelor cu privire la recuperarea fizică, psihologică şi socială; principiul egalităţii şi nondiscriminării; principiul participării (prin respectarea dreptului persoanei la autodeterminare) şi principiul continuităţii (identificarea să fie urmată de referire pentru asigurarea accesului victimelor la o serie de facilităţi, precum: asigurarea de servicii de asistenţă specializată, măsuri de reparare în justiţie pentru daunele suferite în urma traficării).
Identificarea victimelor se poate realiza atât formal, de către autorităţile competente (organe judiciare, furnizori de servicii sociale), cât şi informal (prin analizarea unor indicatori specifici persoanelor traficate), pentru ca accesul victimelor la servicii de asistenţă specializată să fie imediat.
În procesul de identificare a victimelor traficate, se au în vedere şi caracteristicile sau indicatorii folosiţi pentru recunoaşterea cazurilor de trafic de fiinţe umane. Aceşti indici ţin de evaluarea experienţei traumatice a victimelor. Anexa Mecanismului naţional conţine o listă de indicatori ce pot fi folosiţi pentru evaluarea iniţială a unei posibile situaţii de trafic de persoane sau pentru identificarea unei prezumtive victime a traficului de persoane.
Un alt instrument legislativ naţional important prevede măsuri pentru identificarea cetăţenilor români, victime ale traficului de persoane în ţara de reşedinţă, prin antrenarea misiunilor diplomatice, respectiv oficiilor consulare ale României în strãinãtate. Acestea organisme abilitate solicită autorităţilor locale competente informaţii despre victimele prezumate a fi traficate în vederea identificării lor pentru pregătirea procedurilor de repatriere a acestora. Pentru identificarea victimelor, misiunile diplomatice precum şi oficiile consulare ale României în străinătate transmit aceste informaţii Direcţiei relaţii consulare a Ministerului Afacerilor Externe şi Inspectoratului Naţional pentru Evidenta Persoanelor .
Procesul de identificare a victimei ar trebui să fie o parte integrantă a mecanismelor de protecţie a victimelor, facilitat de programele de asistenţă socială şi consiliere psihologică menite să reabiliteze situaţia psihică şi socială a victimei. Atunci când aceste persoane se simt în siguranţă procesul de identificare are loc mai repede.